Warning: Use of undefined constant register_sidebar - assumed 'register_sidebar' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/template/functions.php on line 48

Warning: Parameter 2 to title_like_posts_where() expected to be a reference, value given in /wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
 niePEŁNOSPRAWNY turysta

niePEŁNOSPRAWNY turysta

Praktyczne porady – Wycieczka z biurem podróży

DSC_020908.07.2014 r.

Obecnie, w ofercie każdego biura podróży, znajdują się również wycieczki do miejsc i hoteli na świecie, z pokojami przystosowanymi dla osób niepełnosprawnych. Chcąc wyjechać z biurem podróży np. na Wyspy Kanaryjskie czy Egiptu, nie powinniśmy mieć większych problemów.

Na parę rzeczy trzeba jednak zwrócić uwagę i o niektóre kwestie dokładnie dopytać, gdyż jak wynika z mojego doświadczenia, osoby odpowiadające za rezerwację, nie zawsze potrafią udzielić szczegółach informacji, a niektóre ważne kwestie, nawet nie rozpatrywać pod kątem tego, iż mogą być istotne dla osoby niepełnosprawnej. Poniżej podstawowe/ukryte problemy.

Przede wszystkim zacznijmy od tego, że pokój w hotelu musi być w pełni przystosowany dla osoby niepełnosprawnej. Dopytajmy także o to, jak jest z dostępnością atrakcji hotelowych np. basenów, by na miejscu nie okazało się, że prócz pokoju hotelowego sama infrastruktura obiektu jest dość kiepska. Warto również poprosić o informację czy miejsce, w którym położony jest hotel nie znajduje się na jakimś wzniesieniu chyba, że nie ma to dla nas większego znaczenia – np. liczymy się z powrotami z „pieszych” wycieczek komunikacją miejską lub taksówkami, bądź po prostu dodatkowy wysiłek związany z wjazdem pod górkę nie stanowi żadnego problemu (bierzmy jednak pod uwagę, że np. po całym dniu zwiedzania możemy być zmęczeni i dodatkowy wysiłek może okazać się nadmierny). Z tego co wiem, wyjazdy na przepiękną z skądinąd portugalską wyspę Maderę, są odradzane osobom niepełnosprawnym, ze względu właśnie na ukształtowanie terenu.

Kolejna istotna kwestia to warunki turnusu/wycieczki. Zapoznajmy się dokładnie z zapisami umownymi, na podstawie których organizowany jest wyjazd. Pytajmy o każdy szczegół budzący wątpliwość bądź prośmy o wyjaśnienie treści zapisu, w przypadku gdy nie jesteśmy pewnie jego znaczenia. Z punktu widzenia osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim dodatkowo ważne są dwa zapisy. W związku z faktem, iż z reguły są one niedoprecyzowane, ustalmy jakie są realia i poprośmy o wyjaśnienia na maila – być mieć ewentualnie dowód w tym zakresie przy składaniu reklamacji. O co dokładnie chodzi? Już wyjaśniam. W warunkach często znajduje się zapis, że dodatkowy sprzęt jest ekstra płatny (chodzi tu przede wszystkim o sprzęt typu deska surfingowa czy narty, ale również wózek inwalidzki). Mimo takich zapisów, nie spotkałem się jeszcze by za wózek inwalidzki trzeba było dopłacać, jednakże skoro taki przepis widniej, warto dopytać by potem nie było zdziwienia. Cały przelot natomiast odbywa się podobnie jak w opisie „Praktyczne porady cz.I – Nie bójmy się latać!” dostępnym na stronach niniejszego portalu.

Transport z lotniska do hotelu i hotelu na lotnisko. Nikt w biurze podróży nie zastanawia się nad tym i w związku z tym nie podejmuje działań by doprecyzować to, w jaki sposób zostaniemy odtransportowania do miejsca docelowego. Gdy o to zapytamy i zaczniemy drążyć temat okazuje się, że jest to problem. Teoretycznie transport tzw. transfer, jest wliczony w cenę wycieczki. Niestety nie dla inwalidów… z reguły temat kończy się tym, iż na miejscu może być zorganizowany transport specjalny, ale jest on bardzo drogi i lepiej opłaca się wziąć po prostu taksówkę (za którą oczywiście musimy sami zapłacić). Kiedyś zrobiłem z tego powodu „raban” (wysłałem kilka pism do organów nadzorczych) i biuro podróży zwróciło mi ten koszt. Warto o tym pamiętać, by nie zostać zaskoczonym na miejscu i zamiast zacząć się relaksować, zacząć odpoczynek od konkretnego podniesienia sobie ciśnienia.

Na miejscu przylotu, już od momentu odebrania nas z lotniska, powinien znajdować sie rezydent biura podróży, do którego możemy zwrócić się o pomoc w najdrobniejszych nawet sprawach. Osoba ta jest naszym łącznikiem z miejscem pobytu i warto z tego skorzystać. Rezydent jest kompetentny we wszystkich sprawach związanych z naszym turnusem, począwszy od zgłoszenia ewentualnych niedogodnościach związanych z pokojem po możliwość wykupienia dodatkowych atrakcji.

Pamiętajmy, że wszelkie problemy czy niegodności winniśmy natychmiast zgłosić rezydentowi, a jeśli ten problemu nie rozwiąże, reklamację złożyć zaraz po powrocie do organizatora wycieczki.

***



Komentarze

Początkujący podróżnik w dniu 3 września 2014o14:50 Odpowiedz

Fajnie napisane, a co najważniejsze – cenne wskazówki, dla początkujących podróżników:-). Pozdrawiam i czekam na więcej!

Łukasz H w dniu 15 stycznia 2015o10:58 Odpowiedz

Bardzo dziękuję i pozdrawiam!

jasmine w dniu 22 stycznia 2015o15:46 Odpowiedz

Warto ogladać filmy na YT, czasem całe obiekty są sfilmowane i dokładnie widać jak wygląda teren wokół hotelu…polecam Teneryfę, przystosowanie mega, tylko to teren górzysty,pewnie podobnie do Madery..ale dałam radę 🙂

Łukasz H w dniu 22 stycznia 2015o16:41 Odpowiedz

Dzięki za cenną uwagę:-) zachęcam do własnego komentarza jeśli byłaś, w którymś z opisanych miejsc. Pozdrawiam!

Ania R w dniu 29 czerwca 2015o19:35 Odpowiedz

Postanowiłam zaryzykować i polecieć na Wyspy Kanaryjskie. Namówiłam przyjaciółkę do towarzystwa.
Chciałabym prosić o radę, który konkretny hotel mógłby mi ktoś polecić. Za zdrowych czasów lata temu byłam na Teneryfie. Jest mi to obojętne, na której wyspie się znajdziemy byle na pewno będą udogodnienia
Fantastycznie, że trafiłam na ten portal!

Łukasz H w dniu 29 czerwca 2015o21:40 Odpowiedz

Bardzo się cieszę i mam nadzieję, że nie raz i nie dwa będę mógł pomóc moim wpisem. Jeśli chodzi o mnie, to tak jak we wpisie „Wyspy Kanaryjskie – Fuertevtura” 🙂 . Ktoś coś więcej podrzuci…? Może warto to pytanie zadać w komentarzu w powyższym wpisie (dotyczącym Wysp). Pozdrawiam!

Łukasz H w dniu 29 czerwca 2015o21:52 Odpowiedz

Podrzuciłem też temat na Facebook’u.

Ania R w dniu 29 czerwca 2015o22:29 Odpowiedz

Dziękuję bardzo za odpowiedź.Dla mojej koleżanki to w ogóle pierwsza wyprawa z kimś niepełnosprawnym.Dlatego chciałabym znaleźć jak najbardziej przyjazny hotel żeby dla niej też to był wypoczynek ,a nie ciągłe „usługiwanie”
W domu już odzwyczaiłam znajomych od tego ,ale wakacje/wczasy to znowu nowa sytuacja.
Zaraz zajrzę na FB
wpis o Fuertevetura przeczytałam i stąd spontaniczna niepodobna do mnie decyzja.

niePEŁNOSPRAWNYturysta.pl w dniu 3 lipca 2015o08:52 Odpowiedz

Spontaniczne decyzje, o ile się potem do ich realizacji rzetelnie przyłożyć, są najlepsze! Zawsze wraca się zadowolonym. Przynajmniej my tak mamy:-) Liczę na podzielenie się, choćby w dwóch zdaniach, jak wrażenia po powrocie:-)

ET w dniu 13 grudnia 2016o14:40 Odpowiedz

polecam hotel mar y sol na teneryfie

Dodaj komentarz